Sokszor nem is gondolunk bele, hogy milyen összetevőket tartalmaznak azok az ételek és italok, amelyeket akár rendszeresen, akár alkalmanként elfogyasztunk. Azt persze sokan tudják, hogy a hagyományos kóla nem éppen alakbarát innivaló. De hogy mennyire nem, az a Newsnight című beszélgetős tévéműsorban egyértelműen kiderült.
A Coca-Cola cég európai elnöke, James Quincey, a műsorban elismerte, hogy néhány vásárló nem tudja, mennyi cukrot tartalmaznak a vállalat termékei. Az elnök szerint ezen változtatni kell, és a jövőben csökkenteni kell az adagokat.
James Quincey elmondta, hogy a szokványos dobozos kóla 35 gramm, vagyis körülbelül 6 teáskanálnyi cukrot tartalmaz, kalóriatartalma hasonló egy capuccinóhoz vagy egy fél criossant-hoz. Az elnök hozzátette, hogy a cég törekszik arra, hogy termékei kalória- és cukortartalmával a fogyasztók is tisztában legyenek. A műsor házigazdájának kérdésére, miszerint az átlagos fogyasztók tudják-e, mennyi hozzáadott cukrot tartalmaz a mozikban kapható kis és nagy adag Coca-Cola, az elnök azt válaszolta, hogy valószínűleg nem. Az elnök azonban hangsúlyozta, hogy a cég nem rejti el ezeket az információkat vásárlók elől, sőt mindent megtesz azért, hogy tájékoztassa őket.
Mennyi hozzáadott cukrot tartalmaz a kis és a nagy adag Coca-Cola?
Egy kis adagos kóla 23 teáskanálnyi, egy nagy adagos pedig 44 teáskanálnyi hozzáadott cukrot tartalmaz, amit a fogyasztók a film alatt meg is isznak.
A brit irányelvek szerint az édesített élelmiszerek, szénsavas üdítőitalok, méz, szörpök és gyümölcslevek készítéséhez használt hozzáadott cukor mennyisége nem haladhatja meg az élelmiszerekből kinyert teljes energiamennyiség 10 százalékát. Ez 50 gramm, vagyis körülbelül 10 kockacukor naponta a felnőtteknek és nagyobb gyerekeknek, és kilenc kockacukor az 5-10 év közötti gyermekeknek. Egy 5 dl-es Coca-Cola azonban 10,5 kockacukornyi hozzáadott cukortartalmával máris meghaladja ezt a felső határt.
A Coca-Cola a hagyományos Sprite citrom ízesítésű üdítőital helyett egy alacsonyabb kalóriatartalmú, Stevia „természetes” édesítőszert tartalmazó változatot alkotott meg, ami 30 százalékkal kevesebb kalóriát tartalmaz.
A változtatásra a Coca-Cola elhízás elleni kampányának keretében került sor. A cég a kampányban elhízás elleni televíziós reklámokat is megjelentet, amelyekben arra figyelmeztetik a fogyasztókat, hogy étrendjükben minden kalória, így a Coca-Cola termékekből származó kalória is számít. (forrás: MediPress)
Ha a 44 teáskanálnyi cukrot „lefordítjuk” energiatartalomra, a nagy adagos Coca-Cola elfogyasztása több mint 1000 kcal pluszt jelent az energiaegyenlegben. Ráadásul a kóla folyadékként villámgyorsan felszívódik, és azonnal megemeli a vércukorszintet, ami így extragyors inzulin-választ is kivált.
Aki tehát akár a legminimálisabb mértékben szeretne alakbarát módon élni, az jobban teszi, ha messziről elkerüli a teljesen haszontalan extra cukor- és energiatartalommal rendelkező cukros üdítőket.
Felvetődhet a kérdés, hogy a light üdítőkkel jobban járunk? Rövidesen erről a témáról lesz szó.
Friss kommentek